Google Adwords Anahtar Kelime Seçimi ile Haksız Rekabet
Son zamanlarda en cazip reklam aracının Google Adwords olması buna paralel artan talep dolayısı ile belirli hukuki sorunlar da beraberinde gelmiştir. Google Adwords üzerinde firmaların bir çoğu reklam yaparken sektördeki rakip firmasının adını da kullanmaktadır. Bu konunun Markaya Tecavüz olduğunu daha önceki yazılarımızda sıkça anlatmıştık. Markaya Tecavüz ve İltibas eylemine karşı açılan dava ve buna dair Yargıtay tarafından verilen kararı aşağıda sizlerle paylaşıyoruz.
Bu tür olaylarda dikkat edilmesi gereken konu seçilen anahtar kelimelerin tecavüz eylemini oluşturmaması olmalıdır. Özellikle sektörün en çok bilinen firmalarının ismini anahtar kelime olarak kullanıp sözüm ona “akıllı” davrananlar bunun kelimenin tam anlamıyla HAKSIZ REKABET’e yol açtığını ve ismini kullandığı markaya karşı tecavüz eylemi sayıldığını idrak etmeli. Bu davanın ardından ise TAZMİNAT davası ile muhatap kalınacak sonucunda ise yüklü şekilde tazminatlar ödenerek internet üzerinden haksız şekilde sağlanan gelir misli ile karşı firmaya geri ödenecektir. Hem google mantığının hem de kanunların bu yönde olduğunu düşünürsek firmaların başka firmalar üzerinden reklam yapmak yerine kendi isimlerini veya sattığı ürünleri ön plana çıkarması firma adına en iyi hukuki koruma olacaktır.
T.C.
YARGITAY
HUKUK DAİRESİ
2012/12304
2013/14141
3.7.2013
MARKAYA TECAVÜZÜN ENGELLENMESİ İSTEMİ (Google Adwords üzerinden Google arama motoruna davacı şirketin anının aranmasında öne çıkması için ödeme yapılmasının markaya tecavüz sayılacağı ve davanın kabulü gerektiği)
GOOGLE ADWORDS ANAHTAR KELİMELE SEÇİMİ İLE HAKSIZ REKABETE SEBEBİYET VERME (Davacı tarafın şirket adının anahtar kelime olarak seçilmesi ve davacı firma ile aynı sektörde olması sebebiyle tecavüzün oluşacağı)
MARKA HAKKINA TECAVÜZ(Davacı tarafın şirket adının anahtar kelime olarak seçilmesi markaya tecavüz oluşturacaktır)
İLTİBAS – İNTERNET MÜŞTERİSİNİ YANILTMA ( Markaya Tecavüzün Önlenmesi – Davacı adına tescil edilmiş davacının korunan adı tıklandığında davalının web sitesinin çıkması internet müşterisini yanıltacağı ve iltibas yaratacağı haklı davanın kabul edilmesi gerektiği)
KHK-556/m.9
ÖZET: Davacı firma ismini Google Adwords Reklamlarında haksız şekilde anahtar kelime olarak kullanan firmaya karşı markaya tecavüzün önlenmesi davası açmıştır. Mahkemece; toplanan deliller, alınan bilirkişi raporları ve tüm dosya kapsamına göre; davalı yanın, Google arama motorunda Google adwords isimli sistemdeki davalının www.i…com olan adı tıklandığında ve p… sözcüğü arandığında davalının reklam sitesine ulaşıldığı, p… ibaresinin davacı adına tescilli marka ibaresi olduğu ve bilgisayar kullanıcıları olan tüketicilerin davacı ve davalının aynı alanda iştigal etmeleri sebebiyle davacının markası ile davalının sitesine ve reklamlarına ulaşması sebebiyle karışıklığın ve dolayısıyla iltibasın olacağı, bu halde de davacı markasının davalı tarafça haksız olarak kullanılmak suretiyle markaya tecavüzde bulunduğu gerekçesi ile davanın kabulüne karar verilmiştir. Davalı tarafın temyizi ile yapılan Yargıtay incelemesi sonrasında kararın yasaya ve usule uygun olması gerekçesiyle onanmasına karar verilmiştir.
DAVA: Taraflar arasında görülen davada İstanbul 3.Fikrî ve Sınaî Haklar Hukuk Mahkemesi’nce verilen 27/12/2011 tarih ve 2007/288-2011/289 sayılı kararın Yargıtayca incelenmesi davalı vekili tarafından istenmiş ve temyiz dilekçesinin süresi içinde verildiği anlaşılmış olmakla, dava dosyası için Tetkik Hakimi tarafından düzenlenen rapor dinlendikten ve yine dosya içerisindeki dilekçe, layihalar, duruşma tutanakları ve tüm belgeler okunup, incelendikten sonra işin gereği görüşülüp, düşünüldü:
KARAR: Davacı vekili; müvekkilinin, bilgi işlem alanında faaliyet gösteren saygın bir şirket olduğunu, davalı şirketin de aynı alanda çalıştığını, müvekkilinin “P… ” markasının ve www.p…net internet adresinin sahibi olduğunu, en yaygın kullanılan arama motoru Google üzerinde, davalının p… anahtar kelimesi kullanılarak kendi reklamlarını yaptığını, bu adrese p… kelimesi girildiğinde, sponsor bağlantı altında davalının internet adresi olan www.i…com adresinin listelendiğini, bu bağlantıya tıklandığında davalının internet sitesinin açıldığını, durumun Şişli 1. Sulh Hukuk Mahkemesi 2007/472 D. İş sayılı dosyasında tespit edildiğini ileri sürerek davalının markaya tecavüzünün önlenmesine karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
Davalı vekili; Google arama motorundaki reklamın derhal kaldırıldığını, bu sebeple davanın konusuz kaldığını, davanın Google Reklamcılık ve Paz. Ltd. Şti’ne ihbarının gerektiğini, müvekkilinin davacı makasının sahip olduğu hakları ihlal eden ve zarara uğratan bir eyleminin olmadığını savunarak davanın reddini istemiştir.
Mahkemece; toplanan deliller, alınan bilirkişi raporları ve tüm dosya kapsamına göre; davalı yanın, Google arama motorunda Google adwords isimli sistemdeki davalının www.i…com olan adı tıklandığında ve p… sözcüğü arandığında davalının reklam sitesine ulaşıldığı, p… ibaresinin davacı adına tescilli marka ibaresi olduğu ve bilgisayar kullanıcıları olan tüketicilerin davacı ve davalının aynı alanda iştigal etmeleri sebebiyle davacının markası ile davalının sitesine ve reklamlarına ulaşması sebebiyle karışıklığın ve dolayısıyla iltibasın olacağı, bu halde de davacı markasının davalı tarafça haksız olarak kullanılmak suretiyle markaya tecavüzde bulunduğu gerekçesi ile davanın kabulüne karar verilmiştir. Davalı vekili, kararı temyiz etmiştir.
Dava dosyası içerisindeki bilgi ve belgelere, mahkeme kararının gerekçesinde dayanılan delillerin tartışılıp, değerlendirilmesinde usul ve yasaya aykırı bir yön bulunmamasına göre, davalı vekilinin tüm temyiz itirazları yerinde değildir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerden dolayı, davalı vekilinin bütün temyiz itirazlarının reddiyle usul ve kanuna uygun bulunan hükmün ONANMASINA, aşağıda yazılı bakiye 03,15 TL temyiz ilam harcının temyiz edenden alınmasına, 03.07.2013 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Avukat Arif BALTACI